Motorvejsstøjen i Solrød tages nu op i finanslovsforhandlingerne

De lokale konservative i Solrød Kommune har den seneste tid præsenteret en række forslag til, hvordan man kan komme den stigende støj fra Køge Bugt-motorvejen i Solrød Kommune til livs. Nu bliver et konkret forslag om at ‘pakke motorvejen ind’ i solceller en del af finanslovsforhandlingerne på Christiansborg.

Når den konservative partileder Søren Pape Poulsen og resten af den konservative folketingsgruppe tager hul på forhandlingerne om næste års finanslov med de andre partier i Folketinget, bliver det med et forslag under armen, der formentlig vil vække glæde i de omkring 3.000 støjplagede boliger i Solrød Kommune. Det kan det lokale byrådsmedlem i Solrød, Morten Scheelsbeck, fortælle om udspillet, der offentliggøres senere på ugen:

“I det konservative finanslovsudspil ligger et ønske om, at staten går i gang med planer om at undersøge mulighederne for, at man – i blandt andet Solrød Kommune – kan overdække motorveje, der plager boligområder med støj, så det er decideret sundhedsskadeligt. Det er særdeles positivt, at noget, der betyder så meget for os her i Solrød, nu lander på finansministerens bord og bliver en del af forhandlingerne på Christiansborg,” siger Morten Scheelsbeck.

Helt konkret står der i Det Konservative Folkepartis finanslovsudspil:

“Indpakning af motorveje i solceller er et spændende projekt, der skal muliggøre at reducere støjen og i sidste ende lade energien fra solcellerne finansiere projektet. Vi vil gerne bakke op om at igangsætte en række forundersøgelser, der kan afdække, om projektet er muligt. Disse undersøgelser kan eksempelvis igangsættes på dele af motorveje, hvor der er særligt trafikeret.”

Den lokale konservative borgmesterkandidat Jan Færch tilføjer i øvrigt, at partiet også holder øje med andre projekter, der kan reducere støjen fra motorvejen. Det drejer sig blandt andet om et spændende projekt fra Furesø, hvor motorvejen får et låg på, hvorpå der kan etableres grønne, rekreative områder, og hvor boliger langs de grønne områder skal finansiere indkapslingen.