Konservative siger nej til bilfri søndage i Solrød Kommune

Af Jan Færch og Morten Scheelsbeck, konservative byrådsmedlemmer, Solrød Kommune

Det klinger lidt 70’er- og oliekriseagtigt, men det er ikke desto mindre nu den socialdemokratiske regerings politik, at de danske kommuner – herunder Solrød Kommune – skal have lov til at indføre bilfri søndage, hvis de vil det. Men det vil Det Konservative Folkeparti ikke være med til.

Det er muligt, at forslaget er noget, der først og fremmest er tiltænkt de større byer, men det sker jo ofte med den slags tiltag, at de griber om sig, og der kan vi godt allerede nu sige, at den debat behøver vi ikke tage yderligere hul på i Solrød Kommune.

Der er familier, der skal til fodbold eller badminton, på skovtur eller besøge andre familiemedlemmer, og der er seniorer, der skal handle. Danskerne – og solrødborgerne – er i disse tider hårdt nok plagede af restriktioner i forvejen, så der er ingen grund til at indskrænke deres frihed yderligere.

Vi betaler i øvrigt nogle af verdens højeste bilafgifter, og også af den årsag ville det være totalt uretfærdigt, hvis man så samtidig indskrænkede vores muligheder for at bruge bilen, når det er det smarteste.

Det er sundt at tage cyklen, og det er lækkert at gå en tur i forårssolen, men det skal vi ikke tvinge ned over hovedet på folk, hvis det lige passer dem bedst at tage bilen. Vi er generelt tilhængere af mere frihed og mindre tvang – også på dette område.

Så vores stilling er gjort klar, hvis nogen også vil have indført bilfri søndage i Solrød Kommune. Det bliver et pænt nej tak fra konservativ side.