Konservative siger nej tak til fælles kommuneskat

Dansk Folkeparti foreslår nu i de landsdækkende medier, at alle landets kommuner skal opkræve den nøjagtigt samme kommuneskat fra deres indbyggere. Det er en meget dårlig idé, og det kommer vi i hvert fald ikke til at støtte!

Det er derimod næppe nogen hemmelighed, at vi konservative altid har kæmpet for lavere skatter. For os er det grundlæggende vigtigt, at danskerne selv får mulighed for at bestemme over så stor en del af deres egne penge som muligt. Det giver nemlig økonomisk frihed, og det er bestemt også velfærd.

Derfor er vi lodret imod, at staten skal tvinge eksempelvis Solrød Kommune til at sætte skatten op, fordi vi ligger relativt lavt i skatteprocent. Vi er altså under gennemsnittet og ville blive tvunget til at sætte skatten op, hvis DF”s forslag blev stemt igennem. Hvis det stod til os, blev skatten derimod lavere.

Vi er imod at arbejde ud fra laveste fællesnævner i politik, og vi vil ikke straffe indbyggerne i de kommuner, der har nogenlunde styr på økonomien.

I Solrød Kommune kunne det selvfølgelig også gøres endnu bedre, men det er ikke en sund vej at afskaffe alle incitamenter kommunerne imellem i forhold til bedre økonomi.

Derfor takker vi nej til DF-forslaget, fordi det vil betyde væsentligt højere skatter i Solrød Kommune, og fordi vi tror på den kommunale selvbestemmelse.

Hvad mener du? Skal alle landets kommuner opkræve nøjagtigt samme kommuneskat?