Konservative og Socialdemokraterne vil have vild natur på ‘skemaet’ i Solrøds dagtilbud

Mandag den 15. marts besluttede byrådet i Solrød Kommune, at kommunen skal deltage i Miljøministeriets konkurrence ‘Danmarks vildeste kommune’, der skal fremme vild natur og biodiversitet. Det støttede både Socialdemokraterne og Det Konservative Folkeparti, og de to partier har arbejdet videre med tankerne og er nu klar med en idé til første konkrete initiativ: Et øget fokus på vild natur og biodiversitet i kommunens dagtilbud.

Det er vigtigt, at børn og unge tidligt lærer om vigtigheden af en sund og vild natur og en velfungerende biodiversitet, mener byrådsmedlemmerne Jonas Ring Madsen (S) og Morten Scheelsbeck (K).

Derfor vil de to lokalpolitikere nu tage emnet op på næste møde i kommunens familie- og uddannelsesudvalg, som netop beskæftiger sig med blandt andet skoler og dagtilbud, og lægge op til en drøftelse af, hvordan man bedst muligt kan implementere tankerne bag konkurrencen i tilbuddene til kommunens børn og unge.

Konkrete forslag til dagtilbud og skoler

“En mulighed kunne være, at vi i kommunens vuggestuer og børnehaver får en ‘Vild natur-uge’, som tager direkte udspring i idéerne fra projektet ‘Danmarks vildeste kommune’, og hvor der er særligt fokus på, hvordan vi får mere vild natur, og hvad biodiversitet betyder for hele sammenhængskraften,” siger Morten Scheelsbeck (K) og fortsætter:

“En anden mulighed kunne være, at vi i en af skolernes såkaldt omlagte uger, hvor der i forvejen tænkes i alternative undervisningsformer, får en ‘Vild natur-dag’, hvor også skolebørnene på en eller anden måde lærer om og deltager i projektet.”

Skal drives af dagtilbuddene selv

Ifølge byrådets beslutning om at deltage i Miljøministeriets konkurrence skal Solrød Kommunes indsats blandt andet omfatte kortlægning af kommunale vejrabatter og grønne kommunale arealer i byerne med biodiversitetspotentiale. Og netop det fokus gør det oplagt at tænke kommunens børn ind i projektet, mener Jonas Ring Madsen (S):

“Både vuggestuer, børnehaver og skoler ligger jo netop på kommunale arealer, og derfor det både naturligt og oplagt, at børnene kan tage udgangspunkt i nogle arealer tæt på deres hverdag, som de i forvejen har kendskab til. Hvordan det i sidste ende skal skrues sammen er selvfølgelig op til de enkelte skoler og institutioner, som bedst kender børnene og deres områder, men nu sætter vi i hvert fald gang i debatten og glæder os til at udvikle det yderligere.”

Det fælles forslag fra Socialdemokratiet og Det Konservative Folkeparti skal drøftes på mødet i Familie- og Uddannelsesudvalget i april.